Basisschool Drakenhof

drakenhof_1_website  drakenhof_2_website 

Leerkracht Bert Vermeiren liet zijn klas eerst kennismaken met erfgoed door een mini-tentoonstelling te houden met erfgoedobjecten die de kinderen zelf meebrachten. Met leerlingen van uiteenlopende origine leverde dit een divers en interessant resultaat op. Vervolgens bezocht de klas het Natuurhistorisch Museum Boekenberg in het Boekenbergpark. Het museum is gevestigd in een artificiële grot en door de smalle gangen moest de klas opgedeeld worden in kleinere groepjes die om beurt een andere activiteit deden. Lydia Borghers, die verantwoordelijk was voor het museum, getuigt over het project:

“De klas van de basisschool Drakenhof was die week op school bezig met oriëntatie, dus wij hebben daar op ingepikt. Ons ondergronds museum is eigenlijk een beetje een doolhof en in die artificiële grot konden de leerlingen zich dan oriënteren aan de hand van verluchtingsgaten.”

De andere groepen werkten ondertussen bovengronds aan hun oriëntatievaardigheden door bijvoorbeeld met behulp van een blinde plattegrond van het park de juiste plaatsen benoemen of oude foto’s in het park te situeren. Ondertussen leerden hun klasgenootjes die zich onder hen bevonden over gesteenten, fossielen en mineralen. Over de gidsbeurt vertelde Lydia Borghers ons het volgende:

“Drakenhof is een zeer diverse school en daar hebben we ook op willen inzetten. Zo komt ons oudste fossiel bijvoorbeeld uit Marokko. Eén van de kinderen die daar zijn roots heeft, fleurde helemaal op toen ik dat vertelde. Daarna sprak ik over de grotschilderingen in Frankrijk en Spanje, enzovoort. De kinderen waren apetrots op ‘hun’ erfgoed dat ook hier, zo lokaal, te vinden viel. Ze waren laaiend enthousiast en enorm geïnteresseerd. Op het einde van de dag waren we stik kapot, maar geweldig voldaan.”

 Bovengronds waren de reacties niet anders, vertelt meester Bert ons:

“De kinderen waren zeker enthousiast om het door hun gekende park weer eens op een andere manier te bekijken en ontdekken. Velen wisten ook niet dat er ook een museum was.”

Na de positieve reacties van de leerlingen, maar ook de ouders en erfgoedmedewerkers heeft Bert zijn collega’s kunnen warm maken om dit project uit te breiden naar de volledige tweede graad met plannen om er een volledige erfgoedweek van te maken met onder andere activiteiten in de Unitaswijk, een bezoek aan de luchthaven, het VolXsmuseum Deurne, het Rivierenhof, een grootvader die kwam vertellen, enzovoort. Corona werkt het project voorlopig tegen, maar de intentie is er om het volgend jaar terug op te pikken.